Александър Дойчинов: В гимназия „Добрович“ иконописта се гледа като на общочовешка съкровищница, до която може да се докосне всеки

20 години от своето създаване отбелязва с изложба първата в страната паралелка със специалност „Иконопис“. Паралелката е разкрита в художествена гимназия „Димитър Добрович“ – Сливен. Пред Радио „Фокус“ – Сливен  художникът и преподавател Александър Дойчинов разказа за паралелката и самата изложба

Въпрос: Какво може да бъде видяно в  тази изложба, и защо „Преоткриване“?

Александър Дойчинов: Защото това, което представяме тук, е авторска интерпретация на икони. „Преоткриване 2016“ е представителна изложба, включваща произведения на завършилите специалността автори, които влизат в диалог със самите себе си. Всеки един от възпитаниците от специалност „Иконопис“ е завършил гимназията с авторска икона или авторска интерпретация на икона. Идеята им е да интерпретират своята дипломна работа през сегашните си възгледи, без това да бъде обвързано със законите на иконописта, но тематично да бъде свързано с православието и с православната икона. Сред творбите в изложбата са арт инсталации, скулптури, живопис, колажи, геометрични абстракции, стъклопис, поп арт, както и традиционни икони. Тук посетителят може да види арт инсталация – образ на действителен човек, напомнящ за Спасителя, на фона на небе, озвучен от избрана от автора мелодия. Картина показва фрагменти от тяло и кръст, ярки цветове, авторски поглед на библейската сцена за свалянето на Христос от кръста. Има и платно изобразяващо фигура на съвременна жена, разпъната на кръст от собствената си суета и наречено „Жертва на суетата“.

Въпрос: Кои са участниците в изложбата, освен бивши и настоящи възпитаници?

Александър Дойчинов:  В експозицията участват бивши и настоящи преподаватели на НХГ „Димитър Добрович“ – Сливен, които са неизменна част от творческото развитие на млади художници. Сред участниците в изложбата е покойният сливенски художник Йордан Парушев със серия от картини, озаглавена „Ангелски криле“.

Въпрос: Къде е мястото на изкуството в храма?

Александър Дойчинов: Векове наред целият визуален интелектуален потенциал на православните народи е бил изцяло концентриран в създаването на православната иконопис. Когато човек влиза в църква, той влиза в произведение на изкуството, защото Бог е колкото любов, толкова и красота, и интелект.Трябва да се сложи ясна граница между православната иконопис, която за разлика от изображенията при католицизма, е част от богослужението. Църковната доктрина за първообраза и образа, в който влиза иконата, е нещо свещено в рамките на православната църква. Извън канона обаче, в изложбените зали, особено през модерната епоха, иконите са вдъхновявали почти всички сериозни автори за някакъв вид интерпретация, за да създадат най-авангардните течения в съвременната живопис. Специалността „Иконопис“ в НХГ „Димитър Добрович“ – Сливен се изучава в два аспекта – като културен феномен, който е достъпен за всички, независимо дали са вярващи или не. В същото време се изучава според каноните, по които трябва да бъде изографисвано в православната църква. Понякога имаме упреци дали всички възпитаници са вярващи и постят преди да правят икони. На това трябва да отговорим ясно, че ние сме общообразователно училище, в което на иконописта се гледа като на общочовешка съкровищница, до която може да се докосне всеки. Не сме манастирско училище, в което послушници правят икони. Родителите трябва да са спокойни, че техните деца се обучават в светско училище и научават за културните достижения на нацията и са в състояние да ги прилагат във всички аспекти на съвременната иконопис. Това се вижда ясно от тази изложба.

Въпрос: Разкажете повече за самата специалност

Александър Дойчинов: Средно по десет ученици се обучават годишно в паралелката. През последните години успяваме да възстановим интереса и да привлечем качествени хора към гимназията. До последните пет години можехме да се гордеем с това, че над 95 процента от тях са висшисти. Оттогава обаче, в България не е трудно да влезеш в академия, така че това престава да бъде критерий от такава важност. Същественото след завършване на образованието е колко успешен си като художник и дали успяваш да се изхранваш с това, което си учил. Понастоящем нашите възпитаници творят в най-различни области – стенопис, живопис, скулптура, графика, реставратори, много богата палитра от специалности. Наблюденията ми са, че нашите възпитаници успяват, а двайсетгодишната равносметка е повече от приятна.

Въпрос: Каква ще бъде съдбата  на изложбата?

Александър Дойчинов:  След галерия „Димитър Добрович“ изложбата „Преоткриване“ ще гостува в Ямбол. Има интерес  и от галерии във Велико Търново, Пловдив и София.