Бриг. ген. Явор Матеев: Водосветът на бойните знамена е почит към настоящата воинска част и всички загинали български воини през вековете

Бригаден генерал Явор Матеев, командир на 68-ма бригада „Специални сили“ в интверю за сутрешния блок „Добро утро, България“ на Радио „Фокус“
Водещ: Генерал Матеев, по традиция всяка година на Йордановден се извършва и тържествен водосвет на бойните знамена. Една много стара традиция, която води началото си още от битката при Ахелой през 917 г. Какво е значението на този ритуал в наши дни?
Явор Матеев: Ритуалът е водосвет на бойните знамена, който ние извършваме на Богоявление, 6 януари. На него представителни войскови части и нашите бойни знамена получават благослов с осветена богоявленска вода. Както казахте, в българската държавност исторически този ритуал съществува от времето на цар Симеон Велики, главната битка при Ахелой. След това до падането на България под османско робство преди всяка битка, която води нашата войска, се извършва такъв водосвет. Този водосвет се извършва след Освобождението на България до 1946 г., когато по обясними причини прекъсва този ритуал и през 1993 г. със заповед на министъра на отбраната тази славна традиция за извършване на водосвет на бойните знамена отново е възстановена. Бойното знаме заедно с войнската клетва е най-яркият елемент на символиката, олицетворяваща дълга към отечеството, държавността и наша армия. Като символи всъщност на доблестта, честта и победите на българската войска бойните й знамена поддържат високият боен воински дух. Затова на 6 януари Богоявление в София и в по-големите гарнизони на страната най-висшият йерарх на Българската православна църква в съответната епархия след извършване на съответната молитва поръсва със светена вода за здраве и успехи представителните войнски части и нашите бойни знамена.
Водещ: Фактът, че този водосвет се извършва на един от най-големите празници, които почитаме ние православните християни, какво говори за отношението на народа, на хората към армията?
Явор Матеев: То говори, че армията е един от основните символи на държавността и че българският народ обича и уважава своята армия. Затова не само на официални воински ритуали, а и нормално, когато всеки един българин срещне войскова част, особено с нейното бойно знаме, той поспира за момент, свежда глава и отдава съответната чест и уважение. Всъщност тази чест и уважение не само към настоящата воинска част и нейното знаме, но това е чест и уважение към всички загинали български воини през вековете, които са водили всъщност към безброй победи нашата славна българска войска, победи, които са извоювали през вековете независимостта на Майка България. Искам да кажа, че и Великият богоявленски водосвет всъщност символизира нещо изключително голямо, той е символ на единството на нашата нация, защото на този ритуал се събират на едно място, съответно в София държавният глава, а в големите градове и гарнизони най-висшият представител на държавната власт, които символизират независимостта на нацията. Църквата като стожер на православната ни вяра, християнските ни ценности и изразител на духовния живот, който от векове живее нацията, и армията, която олицетворява способността на нашата нация и на народ да защитава своята свобода и национална цялост. И не на последно място искам да кажа нещо много важно. Нека никога да не забравяме, че храбростта няма степени и украска. Тя не може да бъде нито царска, нито комунистическа, нито демократическа, нито да се обвързва с имената на някои велики държави. Тя може да бъде само една-единствена българска храброст.
Евелин ЦАНЕВА