Оптимист съм, че в следващите две-три години най-сетне ще бъде създаден Фонд „Българско кино“, за да се гарантира стабилна финансова основа за българските филми

София. В момента България прави средно по 7 игрални филма годишно, което е една безкрайно незадоволителна цифра. Това каза в интервю за обзорното обществено-политическо предаване „Метроном“ на Радио „Фокус“ проф. Александър Грозев – кинокритик, киновед, теоретик на българското кино и създател на кинофестивала „Любовта е лудост“. Той поясни, че този брой филми не удовлетворява нуждите на българската аудитория, филмите не могат да достигнат до масовия зрител, но най-вече за това, че не дават възможност на млади хора да навлязат в изкуството. В наши дни младите, за да дебютират, трябва да чакат години, за да получат скромни средства, за да реализират своите проекти, каза още Александър Грозев. „В този смисъл нещата са много различни и те не се решават в положителна насока, защото години наред се дискутира проблемът именно с финансирането. Разумните предложения, които от десетилетия се въртят в публичното пространство, обсъждат се на най-различни нива, за да се създаде филмов фонд, който да набира средства от постъпленията след прожекцията на филми, отчисления от рекламите по телевизията, от продажбите на аудио-визуални продукти така, че да се гарантира една стабилна финансова основа за българските филми, а не да се чака наготово от бюджета. Работи в тази насока и аз съм оптимист, че в следващите две-три години ще се преодолее това препятствие и най-сетне ще бъде създаден Фонд „Българско кино“ и по този начин производството на филми ще живне и ще даде възможност на повече хора да се изявяват“, поясни той. Проф. Александър Грозев каза още, че увеличението в бюджета, което е предвидено за тази година в сектора, е крайно недостатъчно. „Един нормален в производствено отношение филм, има стойност от порядъка на 2,5 милиона, а отпуснатите 2 млн. лв. са капка в морето, но тези средства могат да послужат на млади таланти, които нямат претенции към сложни в постановъчно отношение филми“, каза още кинокритикът.